fbpx
 

 Wakacje 2024 Mały Odkrywca

Podczas pięciu niezwykłych dni Małego Odkrywcy dzieci aktywnie uczestniczą w eksploracji otaczającego ich świata. Podstawowym założeniem tej grupy jest samodzielne prowadzenie doświadczeń przez dzieci. W tym celu nauczyciel wprowadza dzieci w tematykę zagadnienia i instruuje jak wykonać dane doświadczenie – ale to już sami uczestnicy półkolonii są odpowiedzialni za jego wykonanie. Tylko pojedyncze eksperymenty – jeśli wymagają one bardzo dużej precyzji i dokładności – wykonuje nauczyciel. Dodatkowo niewielką liczbę doświadczeń dzieci przeprowadzają w dwuosobowych zespołach – wtedy, gdy potrzebna jest pomoc kolegi czy koleżanki z ławki. W ten sposób dzieci uczą się pomagania sobie nawzajem i pracy w grupie.

 

Jednocześnie dbamy o to, aby eksperymenty nie były przeprowadzane bezmyślnie – starając się zawsze dzieciom wytłumaczyć zjawiska, które wystąpiły w danym doświadczeniu na poziomie ich szkolnej wiedzy. To dlatego na turnusie Małego Odkrywcy uczestnicy półkolonii w specjalnym dzienniku obserwacji mogą notować wyniki doświadczeń, a także rozwiązywać proste zadania związane z poszczególnymi dniami tygodnia. Za poprawne rozwiązania poszczególnych zadań, dzieci otrzymują wskazówki pozwalające na odkrycie zagadki półkolonii, będącej pilnie strzeżoną tajemnicą nauki.

Mały Odkrywca – program Lato 2024

Program Małego Odkrywcy w Lato 2024 to całkowicie nowe (w porównaniu z zeszłymi sezonami), zadziwiające eksperymenty i doświadczenia opracowane i sprawdzone przez naszą kadrę pod kątem atrakcyjności, bezpieczeństwa i walorów edukacyjnych. To zajęcia z pogranicza chemii, biologii, geografii i fizyki, z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy dydaktycznych. Mały Odkrywca gwarantuje dzieciom w najbliższe wakacje 2024 mnóstwo niespodzianek, radości, nauki i satysfakcji w odkrywaniu otaczającego świata.

 

Każdy z pięciu dni w Małym Odkrywcy ma swój temat przewodni, wokół którego skupione są niesamowite doświadczenia i eksperymenty wykonywane przez uczestników półkolonii. W przypadku turnusu skróconego w terminie 12-14 sierpnia 2024 r. z opisanego poniżej programu realizowane są tylko trzy pierwsze dni.

 

I tak, program dla dzieci młodszych Junior (6-8 lat) zaczynamy od „Kolorowego zawrotu głowy” badając kwasowość i zasadowość tęczowych płynów, hodując podmorską rafę koralową, przygotowując ciągnące gluty Shreka, sadząc zielone roślinki, czy wreszcie lepiąc i doprowadzając do eksplozji wulkan z kakaowej masy plastycznej. Drugiego dnia przeniesiemy się do „Fabryki zabawek”, gdzie wyczarujemy gadające kubki, opiłkowe duszki, magnetyczny labirynt, balonowe zwierzaki, pachnącą sól do kąpieli, śmiesznego robota droida BB-8 z Gwiezdnych Wojen oraz układać będziemy kreatywne historyjki. W kolejnym dniu odkryjemy „Sekrety szefów kuchni” – przyrządzimy i skosztujemy rzemieślnicze lody włoskie, zdrowe batoniki muesli, warzywa na szpilce i orzeźwiającą lemoniadę, urozmaicając to wszystko fantazyjnym, światem wyrzeźbionym z domowej ciastoliny. Czwarty dzień pod hasłem „Przygoda z helem” dostarczy nam wiele pozytywnych emocji przy takich doświadczeniach, jak: samopompująca się ręka Frankensteina, odlotowa rakieta, siła zgniotu, co potrafi hel, dmuchanie balona gorącym powietrzem, elektryczna wyrzutnia czy suchy nurek. W ostatnim dniu przed nami „Magiczne perełki”, czyli najbardziej niezwykłe i magiczne eksperymenty: widowiskowa lampa lawa, gipsowe kryształy, wędrówka barw, spienione bąbelki, przechłodzona ciecz, fantazyjna słomka do picia i rozkwitający kwiat w mgnieniu oka.

 

W grupie starszej Student (9-12 lat) pierwszy dzień półkolonii rozpoczniemy od „Chemicznych soli” rozgrzewając się z pipetką przy piaskowej tęczy, formując piękne kryształy z bizmutu, obserwując kolorowe proszki pod mikroskopem, czy przygotowując rosnący w błyskawicznym tempie chemiczny ogródek. Drugiego dnia w „Niewidzialnych siłach” poznamy moc magnesów neodymowych, przeprowadzimy magiczną lewitację miotły Harry’ego Pottera, nadmuchamy balony prawdziwym helem, przekonamy się o niewiarygodnych właściwościach ferrofluidu oraz zbudujemy magnetyczną wieżę, most i piramidę. Następny dzień przyniesie nam jeszcze więcej wybornych wrażeń w „Kuchennych rewolucjach” – zajmiemy się m.in. przyrządzeniem zdrowych pralinek Raffaello, rzemieślniczych lodów włoskich, cytrynowej baterii, gofrów na podwieczorek, przeplatając to chemicznymi sztuczkami z wykrywaniem witaminy C, białka i glukozy. W dniu czwartym pod nazwą „Oszukane zmysły” przekonamy się, czy można na brzegu szklanki postawić nóż z widelcem, unieść butelkę pełną ryżu bez jej dotykania, a nawet przejść przez środek kartki papieru. W tym dniu wykonamy także kartonowy peryskop i wypijemy dwuwarstwową herbatkę. Ostatni dzień będzie podróżą do krainy „Wystrzałowej krainy”, z takimi doświadczeniami jak: zimny gejzer, znikający dym, wybuchowa rakieta, płonący cukier, żarzące się obrazki, zmieniające barwy światła drogowe i cukrowe węże.

 

Program na Lato 2024 został tak przygotowany, aby zaprezentować zestaw całkowicie nowych eksperymentów dla uczestników naszych półkolonii z poprzednich lat. Układając program Małego Odkrywcy koncentrujemy się na tym, żeby doświadczenia były bezpieczne i dostosowane do wieku dzieci, a jednocześnie dawały im ogrom twórczej zabawy. Ze względu na fakt, że część eksperymentów jest jeszcze na etapie ich finalnego testowania, w ostatecznym programie Małego Odkrywcy mogą pojawić się nieznaczne zmiany w stosunku do zaprezentowanego wyżej opisu programu.

Co daje Mały Odkrywca:

Zajęcia w turnusie Mały Odkrywca to m.in.:

  • Rozwijanie zainteresowań i chęci poznawczej dzieci. Przedstawiamy naukę w formie twórczej zabawy, zachęcając dzieci do dociekliwości, zadawania pytań, szukania własnych rozwiązań postawionych przed nimi problemów. Potrafimy zarazić naszymi zainteresowaniami Państwa dzieci, wzbudzając w nich chęć do nauki i eksperymentowania, co przekłada się na lepsze wyniki w szkole.
  • Sztuka prowadzenia obserwacji. Każde dziecko otrzymuje dziennik, w którym notuje wyniki wybranych doświadczeń każdego dnia. Rodzice w domu mogą rozmawiać z dziećmi o tych wynikach, pracując nad słownictwem i łatwością wypowiedzi dzieci.
  • Nauka współpracy w grupie. W trakcie zajęć dzieci wykonują zadania we współpracy z rówieśnikami. Uczymy dzieci jak organizować pracę w grupie, aby każdy z uczestników miał w niej aktywny udział. Zachęcamy dzieci do osiągania kompromisów, gdy w grupie jest zbyt wiele rozbieżnych pomysłów. Dzieci uczą się jak przedstawiać i argumentować swoje racje, jednocześnie wysłuchując zdania innych.
  • Zabawa i przygoda. Głównym zadaniem półkolonii jest odkrywanie przez dzieci pilnie strzeżonej tajemnicy – zagadki Wielkiego Alchemika. Każdego dnia, krok po kroku dzieci zbliżają się do jej rozwiązania, ucząc się systematyczności i wytrwałości w dążeniu do osiągania celów.
  • Odpowiadanie na pytania jak i dlaczego? Dzieci poznają jak zbudowane są różne przedmioty dnia codziennego. Czy wiesz jak produkuje się kule do kąpieli? A jak robi się domową ciastolinę? Zachęcamy dzieci do eksperymentowania i samodzielnego sprawdzania, czy to co mówimy, jest prawdą.
  • Odkrywanie tajemnic przyrody. Dzieci obserwują zjawiska zachodzące w otaczającym ich naturalnym środowisku, próbując zrozumieć ich naturę. Doświadczają tego, jak powstaje wybuch wulkanu, zakładają hodowlę roślin, przekonują się o sile magnesów neodymowych oraz wycinają i sklejają podwodny peryskop. Uczą się szacunku do Ziemi, odkrywając jej prawa i tajemnice. Zachęcamy dzieci do ciągłego zadawania pytań. Nie dajemy gotowych odpowiedzi czy recept, lecz zachęcamy dzieci do myślenia i samodzielnego odkrywania świata.
  • Poznawanie mikroświata. Uczestnicy półkolonii przy pomocy mikroskopów podglądają świat w skali mikro. Obserwują wygląd różnych kryształów, strukturę skóry, włosa, tkanin, czy żywych organizmów – liści, trawy, itp.. Zaczynają dostrzegać zwierzęta w trawie, ich życie i zwyczaje.
  • Wykonywanie zadziwiających eksperymentów. Dzieci wykonują pod bacznym okiem nauczyciela, proste lecz zadziwiające eksperymenty chemiczne i fizyczne – suchy nurek, tajemnice barwników, światła drogowe, przechłodzona ciecz, czy wędrówka kolorów. Wykorzystywane są przy tym przede wszystkim narzędzia i sprzęty, które można znaleźć w większości domów.
  • Poznawanie kuchennych rewolucji. Uczestnicy sami sporządzą przepyszne dania: rzemieślnicze lody włoskie, praliny Raffaello, zdrowe batony muesli, orzeźwiającą lemoniadę czy chrupiące gofry przygotowane na bazie naturalnych składników. Największą satysfakcję będą miały, gdy w ich rękach powstaną przysmaki, które z chęcią zabiorą do domu.
  • Nauka sztuczek oraz doskonalenie zręczności przy ich wykonywaniu. Dzieci dowiedzą się, jak unieść butelkę pełną ryżu bez jej dotykania, czy zrobić gadające kubki. Przekonają się, na czym polega magnetyczna lewitacja i jak wyczarować mega bańki mydlane. Trenować będą skręcanie balonowych zwierzaków oraz układanie niesamowitych, przestrzennych konstrukcji – ucząc się wytrwałości i precyzji.

 

A przede wszystkim Mały Odkrywca to niezapomniane wakacje. Wybierając półkolonie we Wrocławiu gwarantują Państwo swoim dzieciom niezapomniane przeżycia. Starannie opracowany program pozwala dziecku na wszechstronny rozwój i naukę adaptacji w nowych warunkach. A Państwo mają pewność pozostawienia dziecka pod opieką wykwalifikowanej kadry.